26-07-2017 Authentieke Rijtuigendag 2017

We hebben het weer gehad!!!

Het was een superdag. Het weer werkte goed mee. Superweer voor de paarden en de mensen.

Bij het opstaan heb ik even gemopperd, want bij ons hoosde het. Even later hoorden we op de radio dat de regen langs de grens naar het noorden zou wegtrekken. Vlak bij Hardenberg werd het al lichter en bij de Zwieseborg zagen we dat het echt zou opknappen.

Er hadden zich 28 deelnemers ingeschreven en slechts 1 aangemelde deelnemer liet verstek gaan. Alles liep op rolletjes. Dat begon al op vrijdag met het in orde brengen van het terrein. Opstelplaatsen voorzien van nummers. Masten plaatsen voor vlaggen, borden en spandoeken aanbrengen. Tent en banken, tafels en stoelen geplaatst door Henk (tenten)Brink. ’s Avonds hebben we met een groep de lunchpakketjes gemaakt. Broodjes smeren, beleggen, inpakken. Alles kon in de koeling bij de Zwieseborg.

De volgende ochtend om ca. 8 uur waren we weer present en de rijders lieten niet lang op zich wachten.  Snel het secretariaat in orde maken en ,erg belangrijk natuurlijk, koffie zetten. Na de koffie of thee en indien men wilde ook cake ging men inspannen. Na verloop van tijd kwam ook het publiek richting het inspanterrein. Omdat er dit jaar geen officiele jurering zou plaats vinden was er besloten tot een publieksjury. De bedoeling was om de mooiste aanspanning en tevens H.A.R.P. lid uit te kiezen. Dit werd uiteindelijk Marco Maathuis met zijn Victoria rijtuig. Zowel koetsier, groom als passagiers waren gekleed naar de tijd van het rijtuig. Bij de overige deelnemers was de keus ook moeilijk, maar omdat naar het geheel gekeken werd, besloot de jury om de prijs toe te kennen aan de familie Middelkamp uit Wierden. Met hun Engelse wagonette. De kleindochter van de heer en mevrouw Middelkamp mende en deed dat super.

Als laatste werd de aanmoedigingsprijs uitgedeeld, Deze werd toegekend aan J. Jans uit Rheeze. Hij reed met een prachtige kleedwagen. Zowel hijzelf als vrouw en kinderen, allen authentiek gekleed. Prachtig om te zien en hopelijk een stimulans om het rijden op deze wijze in stand te houden. De route ging richting Gramsbergen en de lunchpauze was bij de buffelfarm van de familie Kelder. Miny Meijer had weer voor heerlijke soep gezorgd.Na de lunch vertrok de stoet weer om uiteindelijk op de markt het traditionele defilé te houden.En wat was er veel publiek. Het zag zwart van de mensen en deze konden allemaal genieten van de uitleg door Erik Eshuis. Na het defilé ging de stoet weer terug naar de Zwieseborg. Bij het landgoed werd ook de harmonicadag gehouden en een streekmarkt. Hierdoor kreeg ook de Rijtuigendag behoorlijk veel aandacht en stonden er veel mensen bij de prijsuitreiking.

Dit jaar deden er 7 HARP-leden mee!! Super! Volgend jaar weer? En misschien wel meer!! Al met al een geweldig geslaagde dag.

Tijdens de nazit bij de Zwieseborg hebben we veel positieve reacties gehoord. Deze willen we zeker overbrengen aan alle vrijwilligers. Zonder vrijwilligers kun je niets organiseren en ook dit jaar waren er weer velen. Dat bleek ook direct na de rit. In no-time was het terrein opgeruimd. Vele handen maken licht werk. Allemaal hartelijk dank en we hopen dat we ook volgend jaar weer op jullie mogen rekenen.

Riet Hoevers

05-06-2017 Wijzigingen KNHS

31-01-2017 Menvereniging H.A.R.P. 25 jaar

Op 13 januari 2017 bestond onze vereniging 25 jaar. Hieronder ziet u de foto’s van de viering. Ook kunt u hieronder de feestgids die door de feestcommissie is gemaakt terug vinden zodat u deze nog eens op uw gemak kunt doorlezen.